Polski
samochód osobowy produkowany w latach 1951-1973 w FSO (w
warszawskiej fabryce na Żeraniu) na licencji radzieckiego samochodu
Pobieda. Był to pierwszy w powojennej historii Polski samochód
produkowany seryjnie. Gamę jednostek napędowych stanowiły dwa benzynowe
silniki R4 o pojemności skokowej 2120 cm³, dolnozaworowy M-20 i
górnozaworowy S-21. Moment obrotowy przekazywany był poprzez
suche jednotarczowe sprzęgło, 3-biegową manualną skrzynię biegów
(od 1971 w niewielkiej liczbie egzemplarzy skrzynia 4-biegowa) i wał
napędowy na oś tylną. Pierwsze Warszawy (M20, 200, 201 i 202)
charakteryzowały się 4-drzwiowym "garbatym" nadwoziem typu fastback. Od
1964 roku produkowana była wersja sedan, zaś od 1965 roku 5-drzwiowe
kombi. Przez cały okres produkcji Warszawa poddawana była licznym
modernizacjom.
Od roku 1958 produkowana była wersja użytkowa pick-up. Powstały także
odmiany specjalne Warszawy: radiowóz, ambulans/sanitarka,
furgon, pocztylion oraz drezyna. W oparciu o podzespoły dedykowane dla
Warszawy skonstruowano także samochody dostawcze: Żuka, Nysę oraz
Tarpana. Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej 30 marca 1973
roku. Przyczyniło się do tego faktu wprowadzenie w 1967 roku następcy
dla już przestarzałej Warszawy, Polskiego Fiata 125p. Przez cały okres
produkcji powstało ogółem 254 471 egzemplarzy modelu (liczba ta
nie obejmuje kompletnych karoserii sprzedawanych jako część zamienna),
z czego 72 834 trafiło na eksport. Potocznie bywała nazywana
"warszawianka" lub "garbuska".
FSO Warszawa 223
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL